Základní škola
a Mateřská škola
Rudník

Rudník 407, 543 72, Rudník
Tel.: 499 440 121, 725 020 704
ŠDŠKŠJ

Školní exkurze Všestary

Školní exkurze Všestary

V úterý 13.6 se žáci čtvrté a páté třídy vydali do archeoparku pravěku ve Všestarech. Žáky čekaly 3 prohlídkové trasy s velmi zajímavým a poutavým programem.

1. Šperky a odívání – vývoj šperku a odívání v minulosti, zkoušení pravěkých oděvů, vlastní výrobek

2. Strava – návštěva pole s ukázkou pravěkých plodin, práce na poli s replikami pravěkých nástrojů, ukázka pravěké zahrádky, mletí obilí na zrnotěrce a žernovu, pečení obilných placek a vaření obilné kaše

3. Lov a boj – dějiny a vývoj zbraní, vrh oštěpem, využití luku, ukázka replik zbraní.

Žáci si na první prohlídkové trase vyrobili pomocí vápencového kamene a broušení přívěsky z mušlí. Oblékli si oděvy Keltů, Římanů a pravěkých lidí a dozvěděli se o vzniku prvních oděvů.

Po malé přestávce na svačinu následovala prohlídková trasa zaměřená na stravu pravěkých lidí. Děti si zkusily práci na poli pomocí primitivních nástrojů, prohlédly si pravěké obydlí a ochutnaly obilnou kaši. Největší úspěch však mělo mletí obilí na zrnotěrce a všude přítomné ovečky, které nám dělaly společnost.

Na závěr se žáci dozvěděli o dějinách a vývoji zbraní. Některé z nich si mohli i vyzkoušet. Ve venkovních prostorách se žáci učili házet oštěpem, střílet z luku a vrhače. Většina z nich si uvědomila, že pravěký člověk neměl vůbec lehký život. Doprovázelo ho několik zranění způsobených při lovu velkých zvířat, jako byl například mamut, musel obdělávat velkou plochu zemědělské půdy a žil ve velmi skromných obydlích. Od průvodců jsme se například dozvěděli, že pravěcí lidé nikdy nehloubili jámy pro mamuty, protože byla země zmrzlá a tudíž jde pouze o mýtus, nebo že zubní kazy se u lidí začaly tvořit až poté, co se v jejich jídelníčku objevila pšenice.

Žáci si z výletu odnášeli kromě krásných suvenýrů v podobě pazourků mnoho zážitků a nových informací.

Věra Rynešová

© 2019 Rudník - všechna práva vyhrazena | Webdesign: WP4you.cz |