STANDARDY
MATEMATIKA
Vypracovala
skupina pro přípravu standardů z matematiky ve složení:
Vedoucí:
Koordinátor za VÚP:
Členové: Helena Fučíková, ZŠ Praha-Hostivař
Michaela Pažoutová, ZŠ Praha 4,
1. stupeň
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický
okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-1-01
Žák využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení |
Indikátory |
|
Ilustrační
úloha |
|
Doplň chybějící čísla: 8
x = 40 8
+ 8 x = 40 (8
+ 4) x 5 =
|
|
Poznámky[1] |
M-5-1-01.1 Je-li rámeček vložen vlevo od rovnítka, musí žák pro výpočet zvolit inverzní početní operaci, aby získal výsledek do příslušného rámečku. To je náročnější varianta, než kdyby byl rámeček vpravo od rovnítka. Nutno ponechat oba typy. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický
okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-1-02 Žák provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Vypočítej, do rámečků doplň chybějící číslice: 929 437 328 28 - 154 x
7
19 209
: 8 = zb. |
|
Poznámky
|
M-5-1-02.1 M-5-1-02.2 M-5-1-02.3 Tyto úlohy, které vyžadují elementární dovednosti, je nutné zařadit do každého testu. |
Vzdělávací
obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický
okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-1-03 Žák zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel |
Indikátory
|
|
Ilustrační
úloha |
|
Odhadni a vepiš čísla uvedená v nabídce do rámečků nad číselnou osou. Nabídka čísel: 149 999
852 011 250 100 549 900 308 000
0 100 000 200 000 300 000 400 000 500 000 600 000 700 000 800 000 900 000 1
000 000 |
|
Poznámky
|
M-5-1-03.6 |
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický
okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-1-04 Žák řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru |
Indikátory |
|
Ilustrační
úloha |
|
Přiřaď k jednotlivým úlohám odpovídající matematické vyjádření: 36 + 4 = 36 – 4= 36 x 4 = 36: 4 = Úlohy vyřeš. 1. Mamince je 36 let. Její dcera je čtyřikrát mladší. Kolik let je dceři? Matematické vyjádření
Odpověď: Dceři je _______ roků. 2. Pavel měl ve sbírce 36 modelů letadel. Od dědečka dostal 4 nové modely. Kolik modelů letadel má nyní celkem? Matematické vyjádření
Odpověď: Pavel má nyní celkem ______ modelů. 3. V počítačové učebně bylo původně 36 počítačů. 4 počítače však již byly zastaralé a poruchové, proto byly z učebny odstraněny. Kolik počítačů v učebně zůstalo? Matematické vyjádření
Odpověď: V učebně zůstalo ______ počítačů. 4. Ve školní jídelně připravovala kuchařka 4 mísy s jablky. V každé míse bylo 36 jablek. Kolik jablek měla kuchařka celkem? Matematické vyjádření
Odpověď: Kuchařka měla celkem ______ jablek. |
|
Poznámky
|
M-5-1-04.1 M-5-1-04.2 Záměrně jsou použita stejná čísla, aby nebylo možné přiřadit úlohu k matematickému vyjádření jen na základě shody číselných údajů. Indikátory 3 a 5 lze testovat pouze otevřenou úlohou. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||
Ročník |
5. |
||||||||
Tematický
okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
||||||||
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-2-01 Žák vyhledává, sbírá a třídí data |
||||||||
Indikátory |
|
||||||||
Ilustrační
úloha |
|||||||||
V tabulce je uveden počet diváků, kteří se během uvedených tří dnů přišli podívat do pražských kin na film Kuky se vrací.
ANO – NE (zakroužkuj pravdivou odpověď)
|
|||||||||
Poznámky
|
M-5-2-01.2 Indikátor 1 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||
Ročník |
5. |
||||||||
Tematický
okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
||||||||
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-2-02 Žák čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy |
||||||||
Indikátory |
|
||||||||
Ilustrační
úloha – minimální obtížnost |
|||||||||
Na informační tabuli o příjezdech vlaků jsou tyto údaje:
Vyber z nabídky, v kolik hodin přijede zpožděný vlak a) 19:35 b) 13:45 c) 13:35 d) 13:05 |
|||||||||
Poznámky
|
M-5-2-02.3 Indikátor 2 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Tematický
okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
||||||||||||||||||||||||||||||
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-3-01Žák narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnice); užívá jednoduché konstrukce |
||||||||||||||||||||||||||||||
Indikátory |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Ilustrační
úloha |
|||||||||||||||||||||||||||||||
K popisu rovinných útvarů přiřaď správný název a obrázek (A, B, C,D). 1. Útvar má 4 strany. Všechny sousední strany jsou kolmé. Všechny strany mají stejnou délku. _______________ 2. Útvar má 4 vrcholy. Protilehlé strany jsou vždy rovnoběžné. Sousední strany mají různou délku. ____________ 3. Útvar má 3 strany a 3 vrcholy. ___________________ 4. Útvar nemá žádnou stranu ani vrchol. _____________ Nabídka názvů: kružnice obdélník trojúhelník čtverec
A B C D |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Poznámky
|
M-5-3-01.1
M-5-3-01.3
Indikátory 6 – 9 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||
Tematický
okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
||||||||||||||||||
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-3-02 Žák sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry, obvod
mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
|
||||||||||||||||||
Indikátory |
|
||||||||||||||||||
Ilustrační
úloha |
|||||||||||||||||||
Na obrázku jsou tři rovinné útvary K, L, N. Rozhodněte o každém z následujících
tvrzení, zda platí (ANO), nebo neplatí (NE).
1. Obdélníky K a N mají stejný obvod. ANO NE
2. Obdélník K má větší obvod než útvar L. ANO NE |
|||||||||||||||||||
Poznámky
|
M-5-3-02.1 M-5-3-02.2 M-5-3-02.3 Nutno vložit jako podklad celého obrázku čtvercovou síť. Indikátory 4 a 5, částečně 2 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||
Ročník |
5. |
||||||||
Tematický
okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
||||||||
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-3-03 Žák sestrojí rovnoběžky a kolmice |
||||||||
Indikátory |
|
||||||||
Ilustrační
úloha |
|||||||||
Rozhodněte o každém z následujících
tvrzení o úsečkách na obrázku, zda platí
(ANO), nebo neplatí (NE). Úsečky AD a HG jsou kolmé ANO NE Úsečky EH a EG jsou rovnoběžné ANO NE
Úsečky EF a AD jsou rovnoběžné ANO NE
Úsečky AH a FA jsou kolmé ANO NE |
|||||||||
Poznámky
|
M-5-3-03.1 Nutno vložit jako podklad celého obrázku čtvercovou síť. Indikátor 2 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||||||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tematický
okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
||||||||||||||||||||||||||||
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-3-04Žák určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu |
||||||||||||||||||||||||||||
Indikátory |
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ilustrační
úloha |
|||||||||||||||||||||||||||||
Na obrázku jsou čtyři rovinné útvary K, L,M, N.
Rozhodněte o každém z následujících
tvrzení, zda je pravdivé (ANO),
nebo nepravdivé (NE).
1. Obdélníky K a N mají stejný obsah. ANO NE
2. Útvary L a M mají stejný obsah. ANO NE
3. Obdélník K má větší obsah než útvar L. ANO NE |
|||||||||||||||||||||||||||||
Poznámky |
M-5-3-04.1
M-5-3-04.2
|
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický
okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-3-05Žák rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru |
Indikátory |
|
Ilustrační
úloha |
|
Doplň obrázky tak, aby vznikly osově souměrné útvary podle vyznačené osy souměrnosti.
|
|
Poznámky |
M-5-3-05.3
Indikátor 2 nelze testovat elektronicky. |
4. NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický
okruh |
Nestandardní aplikační úlohy a problémy |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-5-4-01
|
Indikátory |
3. žák
vyhodnotí výsledek úlohy
|
Ilustrační
úloha |
|
Maminka chce upéct perník. Troubu musí předehřát 15 minut a potom 40 minut bude perník péci. Perník má být upečený v jedenáct hodin. Kdy nejpozději musí maminka troubu zapnout? a) 10:05 b) 10:15 c) 10:25 d) 10:55 |
|
Poznámky
|
M-5-4-01.1
M-5-4-01.2
M-5-4-01.3
|
2. stupeň
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-1-01 Žák provádí
početní operace v oboru celých a racionálních čísel; užívá ve výpočtech
druhou mocninu a odmocninu |
Indikátory |
1. žák provádí základní početní operace se zlomky a desetinnými čísly 2. žák dodržuje pravidla pro pořadí početních operací v oboru celých a racionálních čísel, využívá vlastností operací sčítání a násobení (komutativnost, asociativnost, distributivnost) při úpravě výrazů 3. žák vyznačí na číselné ose racionální číslo a číslo k němu opačné 4. žák užívá znalosti druhých mocnin celých čísel od 1 do 20 (i ke stanovení odpovídajících druhých odmocnin) 5. žák určí rozvinutý zápis přirozeného čísla v desítkové soustavě 6. žák provádí základní úpravy zlomků (rozšiřuje a krátí zlomek, zjednoduší složený zlomek, vyjádří zlomek v základním tvaru, určí převrácené číslo, počítá se smíšenými čísly) 7. žák určí absolutní hodnotu celého čísla a využívá její geometrickou interpretaci |
Ilustrační úloha |
|
Vypočtěte hodnoty B, C, D, E a jejich obrazy umístěte
na číselné ose podobně jako obraz čísla A. Vzor: A = 10 . 12 – 112 = 120 – 121 = – 1
|
|
Poznámky |
M-9-1-01.3 M-9-1-01.4 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-1-02 Žák zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Vypočtěte hodnoty A, B a výsledek zaokrouhlete na
jedno desetinné místo: A = 0,6 . 5 – 1,22 = B = |
|
Poznámky |
M-9-1-02.1 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-1-03 Žák modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-1-03.2 Indikátor 5 lze
testovat pouze otevřenou úlohou. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-1-04 Žák užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek – část (přirozeným číslem, poměrem, zlomkem, desetinným číslem, procentem) |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Abychom dané číslo zvětšili o 5 % musíme je
vynásobit číslem |
|
Poznámky |
M-9-1-04.1 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-1-05 Žák řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem; pracuje s měřítky map a plánů |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-1-05.1 M-9-1-05.4 Indikátor 6 nelze
testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-1-07 Žák matematizuje jednoduché reálné situace s využitím
proměnných; určí hodnotu výrazu, sčítá a násobí mnohočleny, provádí rozklad
mnohočlenu na součin pomocí vzorců a vytýkáním |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Upravte původní výraz pro x = – 2. |
|
Poznámky |
M-9-1-07.3 M-9-1-07.4 Indikátor 2 lze
testovat pouze otevřenou úlohou. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický
okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-9-1-08 Žák formuluje a řeší
reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav |
Indikátory |
|
Ilustrační
úloha |
|
Šest rohlíku stojí stejně jako pět housek. Rohlík je o padesát haléřů levnější než houska. Kolik korun postačí na nákup deseti rohlíku a pěti housek? A) stačí 30 korun B) 30 korun je málo, ale 35 korun postačí C) 35 korun je málo, ale 40 korun postačí D) nestačí ani 40 korun |
|
Poznámky
|
M-9-1-08.2 M-9-1-08.3 M-9-1-08.4 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Číslo a proměnná |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-1-09 Žák analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v
nichž využívá matematický aparát v oboru celých a racionálních čísel |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Parta
kopáčů vyhloubí za osmihodinovou směnu příkop dlouhý 32 metrů. Jak
dlouhý příkop vyhloubí parta za pětidenní pracovní týden? Jak
dlouhý příkop parta vyhloubí za jednu hodinu? Za
kolik hodin vyhloubí parta 150 metrů příkopu? |
|
Poznámky |
M-9-1-09.1 M-9-1-09.2 M-9-1-09.3 Indikátor 1 lze
testovat pouze otevřenou úlohou. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-2-01 Žák vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-2-01.1 M-9-2-01.2 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
||||||||
Ročník |
9. |
||||||||
Tematický okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-2-02 Žák porovnává soubory dat |
||||||||
Indikátory |
|
||||||||
Ilustrační úloha |
|||||||||
V tabulce je uveden počet domácích úloh z matematiky ve čtyřech po sobě jdoucích měsících v 9. A, diagram udává počet úloh, které ve stejných měsících dostali žáci 9. B. 9. A
9. B
a) Která třída dostala v uvedených měsících více úloh? b) Jaký byl největší počet úloh za měsíc v jednotlivých třídách? c) Jaký byl průměrný počet úloh za měsíc ve třídě A a ve třídě B? |
|||||||||
Poznámky |
M-9-2-02.1 M-9-2-02.2 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-2-03 Žák určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-2-03.2 M-9-2-03.3 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-2-04 Žák vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí,
grafem |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-2-04.3 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák zdůvodňuje a využívá polohové a metrické
vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých
praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku
|
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-3-01.2 M-9-3-01.3 Indikátor 1 nelze
testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
||||||||||||||||||||||||
Ročník |
9. |
||||||||||||||||||||||||
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
||||||||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák charakterizuje a třídí základní rovinné útvary
|
||||||||||||||||||||||||
Indikátory |
|
||||||||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Poznámky |
M-9-3-02.1 M-9-3-02.2 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák určuje velikost úhlu měřením a výpočtem
|
Indikátory |
1. žák sčítá a odčítá úhly,
určí násobek úhlu (s využitím převodu stupňů a minut)
2. žák využívá při
výpočtech vlastností dvojic úhlů (střídavých, souhlasných, vedlejších,
vrcholových) a součtu úhlů
v trojúhelníku
3. žák určuje velikost úhlu pomocí úhloměru |
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-3-03.1 M-9-3-03.2 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-3-04 Žák odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Délka strany čtverce v mřížce je jeden
centimetr. Určete obvod a obsah trojúhelníku G.
|
|
Poznámky |
M-9-3-04.2 M-9-3-04.3 M-9-3-04.4 M-9-3-04.5 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-3-06 Žák načrtne a
sestrojí rovinné útvary |
Indikátory |
1. žák převede
slovní zadání do grafické podoby (náčrtku) 2. žák popíše
jednotlivé kroky konstrukce a rovinný útvar sestrojí 3. žák určí počet
řešení konstrukční úlohy 4. žák ověří, zda
výsledný útvar odpovídá zadání |
Ilustrační úloha |
|
Sestrojte
rovnostranný trojúhelník ABC o délce
strany |
|
Poznámky |
M-9-3-06.1 M-9-3-06.2 Indikátory1 – 4
nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák užívá k argumentaci a při výpočtech věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-3-07.1 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-9-3-08 Žák načrtne a sestrojí obraz rovinného
útvaru ve středové a osové souměrnosti, určí osově a středově
souměrný útvar
|
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-3-08.1 M-9-3-08.3 Indikátor 5 nelze
testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák určuje a charakterizuje základní prostorové útvary (tělesa), analyzuje jejich vlastnosti |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-3-09.1 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák odhaduje a vypočítá objem a povrch těles
|
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-3-10.3 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák načrtne a sestrojí sítě základních těles |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
|
|
Poznámky |
M-9-3-11.2 Indikátor 1 lze
testovat pouze otevřenou úlohou. Indikátor 3 nelze
testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
Žák načrtne a
sestrojí obraz jednoduchých těles v rovině
|
Indikátory |
2. Žák načrtne a sestrojí obraz jednoduchých těles ve volném
rovnoběžném promítání
|
Ilustrační úloha |
|
Popiš, z jakých základních těles je zobrazené těleso složeno. |
|
Poznámky |
M-9-3-12.1 Indikátor 2 nelze
testovat elektronicky. |
4. NESTANDARDNÍ
APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický
okruh |
Nestandardní aplikační úlohy a problémy |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-9-4-01 Žák užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací |
Indikátory |
1. žák provede rozbor úlohy a vyhledá v textu úlohy potřebné údaje a vztahy 2. žák zvolí vhodný postup řešení 3. žák provede diskusi o počtu řešení daného problému a kontrolu reálnosti výsledku 4. žák zformuluje odpověď na zadaný problém |
Ilustrační
úloha |
|
Šachového turnaje se zúčastnilo pět hráčů. Kolik bylo sehráno partií, když hrál každý s každým jednou? |
|
Poznámky
|
M-9-4-01.1 M-9-4-01.2 M-9-4-01.4 |
Vzdělávací obor |
Matematika a její aplikace |
Ročník |
9. |
Tematický
okruh |
Nestandardní aplikační úlohy a problémy |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
M-9-4-02 Žák řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikuje a kombinuje poznatky a dovednosti z různých tematických a vzdělávacích oblastí |
Indikátory |
1. žák určí reálnou podobu trojrozměrného útvaru z jeho obrazu v rovině 2. žák popíše základní vlastnosti trojrozměrného útvaru podle jeho obrazu v rovině 3. žák využívá získané poznatky a dovednosti při řešení úloh z běžného života |
Ilustrační
úloha |
|
|
|
Poznámky
|
M-9-4-02.1 M-9-4-02.2 |
[1] U každého očekávaného výstupu jsou v Poznámkách uvedeny indikátory, které testuje ilustrační úloha. U některých ilustračních úloh jsou pod indikátory uvedeny poznámky pro autory testových úloh. U některých očekávaných výstupů je uvedeno upozornění na to, který indikátor je testovatelný pouze otevřenou úlohou (vyznačeno zelenou barvou) a který testovat elektronicky nelze (vyznačeno červenou barvou).