STANDARDY
ANGLICKÝ JAZYK
Vypracovala skupina pro přípravu
standardů z anglického jazyka ve složení:
Vedoucí: Mgr.
Štěpánka Legemzová, ZŠ Angel, Praha 12
Koordinátor
za VÚP: Mgr. Kamila Sladkovská, VÚP
Praha
Členové: Mgr.
Ludmila Balíková, ZŠ Heyrovského, Olomouc
PaedDr.
Zdena Hartingerová, ZŠ SNP Hradec Králové
PaedDr. Jana Hornová, ČŠI
Mgr.
Kateřina Janu, ZŠ Bakalovo nám., Brno
Mgr.
Petra Lexová, ZŠ Ostrčilova, Ostrava
Mgr. Ludmila Mottlová, ZŠ Hořovice
Mgr. Jana Sankotová, Gymnázium
Pelhřimov
1.
stupeň – 2. období (5. ročník)
UČIVO
(slouží ke specifikaci
obsahu a rozsahu očekávaných výstupů nebo indikátorů)
Typy textů[1]
formulář, blahopřání, pozdrav, krátký neformální dopis,
email, pozvánka, sms, vzkaz, pohlednice
např. z prázdnin, žádost, omluva, popis, návod, nápis, jízdní řád, leták,
plakát, pokyn, příkaz, říkanka, básnička a písnička, pohádka, komiks
Tematické okruhy
domov,
rodina, škola a vyučovací předměty, volný čas a zájmová činnost, město a
venkov, názvy povolání, lidské tělo, čas: hodiny, dny v týdnu, měsíce
v roce, oblékání, nákupy, jídlo a potraviny, příroda, roční období a
počasí, tradice a zvyky, svátky, základní důležité zeměpisné údaje, děti a
mládež v jiných zemích Evropy
Slovní zásoba ve vztahu
k tematickým okruhům
Jazykové prostředky
- základní fonetické znaky, základní pravidla výslovnosti slov, pravopis
osvojených slov a tvarů
- množné číslo podstatných jmen, člen určitý, neurčitý, přídavná jména (základní a přivlastňovací), zájmena (osobní,
přivlastňovací, tázací, ukazovací), číslovky (základní, řadové), základní
předložky místa a času
- slovesa to be, have, can a známá plnovýznamová slovesa v
přítomném čase (prostý a průběhový), rozkazovací způsob
- věta jednoduchá, tvorba otázky a záporu, pořádek slov ve větě, otázky
s „who/what/when/where/how/why“, vazba there is/ there are
Poznámky:
1)
Očekávané výstupy z RVP ZV, které jsou rozpracovány do
jednotlivých indikátorů, jsou vyznačeny tučným písmem.
2)
Netestovatelné
očekávané výstupy z RVP ZV včetně rozpracovaných indikátorů
jsou vyznačeny odlišnou barvou.
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové
dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-01 |
Indikátor |
CJA-5-2-01.1 |
Ilustrační úloha |
Přečti si text a vyřeš následující
úkoly. My Grandpa´s house is in the country. I
stay there during the school holidays. There aren´t many cars, and I ride my
bike a lot. I go for long walks with Grandpa´s dog. I like Grandpa´s country
home. Please write soon. Love,
Vyznač vhodný obrázek.
A □ B □ C □
A
□ She goes for long walks with
Grandpa´s dog. B
□ She plays the piano. C
□ She draws pictures. D
□ She plays computer games.
|
Poznámky |
typ úlohy
č.1: žák vyhledá
v textu informaci a označí odpověď pomocí obrázku Obrázek
B – Amy na procházce s
dědečkem. Obrázek
C – Amy na procházce se
psem. (správné řešení) typ
úlohy č.2: žák
označí dvě správné možnosti z výběru další
možné typy úloh: kategorizace,
dichotomická úloha Popis
jednoduchého textu je uveden v obecné charakteristice materiálů
doporučených k tvorbě úloh. Správné
odpovědi v tabulce označené zeleně. |
Vzdělávací
obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný
výstup RVP ZV |
CJA-5-2-01
|
Indikátor |
CJA-5-2-01.2
|
Ilustrační
úloha |
Přečti slovesa a přiřaď
k obrázkům.
4. 5. Řešení: 1. Draw 2. Write 3. Read 4. Cut 5. Close the book |
Poznámky
|
typ úlohy:
žák přiřadí slovní spojení ke správnému obrázku |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA- Rozumí
známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům. |
Indikátor |
CJA-5-2-01.3 Rozumí známým slovům a základním větám, které se vztahují
k rodině, škole, volnému času a dalším známým tématům, v projevu,
který je pronášen pomalu a zřetelně. |
Ilustrační úloha |
Poslouchej. Přiřaď ke každému jeho
oblíbenou věc.
Mary ………….. Jane ………… Peter ………… A B C D
Tapescript:
Mary:
I like ice- cream ! Hmm, yummy!
Řešení: Tim C Mary B Jane D Peter A |
Poznámky |
typ
úlohy: na základě
poslechu audionahrávky žák přiřadí ke jménu správný obrázek popis
obrázků: 1 – fotbalový míč, 2 – zmrzlina,
3 – kytara, 4 - kniha další
možné typy úloh:
dichotomická úloha, doplňování, výběr z odpovědí, otevřené úlohy
s jednoduchou odpovědí zdroj
obrázků: Google
cliparts
Nahrávka by
měla být zopakována 2x. |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||||||||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||||||||
|
Receptivní
řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
||||||||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA- Rozumí
známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům. |
||||||||||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-2-01.4 Rozumí jednoduchým číselným údajům. |
||||||||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Poslouchej. Doplň tabulku.
Tapescript: Reporter: Hello, what´s your name? Lucy: Hello, I´m Lucy and this is my
friend Emma. Reporter: How old are you, Lucy? Lucy: I´m nine years old. Reporter: And where do you live? Lucy: I live at number 52, London
Road and I have got 3 dogs at home. Reporter: Thank you, Lucy. And how
old are you, Emma? Emma: I´m 10. Reporter: Ok, and what´s your
address? Emma: My address is 25 Park Road. Reporter: Have you got any pets,
Emma? Emma: Yes, I´ve got 4 rabbits and 1
fish. …. Řešení:
|
||||||||||||||||||||||||
Poznámky |
typ
úlohy: na základě poslechu audionahrávky žák doplní do tabulky požadované
údaje další
možné typy úloh:
výběr z odpovědí, psaní čísel podle nahrávky. Nahrávka by
měla být zopakována 2x. Zdroj
poslechu: Tracks 4
(Longman) |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||
|
Receptivní
řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-02 |
||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-2-02.1 |
||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Přečti si komiks a označ obrázky čísly
1-6 podle smyslu textu. HERBIE
5 1
|
||||||||||||||||
Poznámky |
Řešení: |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-02 Rozumí
obsahu a smyslu jednoduchých autentických materiálů (časopisy, obrazové a
poslechové materiály) a využívá je při své práci. |
Indikátor |
CJA-5-2-02.2 |
Ilustrační úloha |
Jedeš do Londýna a chceš navštívit
zoologickou zahradu. Na adrese http://www.londonpass.com/london-attractions/london-zoo.html
London Attractions > Places of Interest > London Zoo London Zoo
ADDRESS:Regent's Park Opening Times:
Open daily at 10.00hrs. Facilities: Please check with attraction regarding accessibility, mobility and other special issues.
London Pass Benefits:Free entry to ZSL London
Zoo with a London Pass ZSL London Zoo in Regent's Park is the perfect fun-filled family attraction. |
Poznámky |
zdroj
textu: http://www.londonpass.com/london-attractions/london-zoo.html
(25. 2. 2011) Řešení je
vyznačeno zeleně. Odpověď je považována za správnou i při formální
nepřesnosti (např. odpověď “10” na otázku č. 2 nebo odpověď “14,20”
na otázku č. 4). Adresa (otázka č. 1) musí být uvedena celá. |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-02 |
Indikátor |
CJA-5-2-02.3 |
Ilustrační úloha |
Poslouchej. Přiřaď ke každému jménu
správný obrázek. Paul …….. Tapescript:
Speaker E: No, it
isn´t. It´s cold today and it´s cloudy.
Řešení: |
Poznámky k úloze |
typ
úlohy: na základě poslechu audionahrávky žák
přiřadí ke jménu správný obrázek Nahrávka by
měla být zopakována 2x. |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní
řečové dovednosti - čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-04 Vyhledá
v jednoduchém textu potřebnou informaci a vytvoří odpověď na otázku. |
Indikátor |
CJA-5-2-04.2 Vytvoří odpověď na otázku týkající se textu. |
Ilustrační úloha |
Přečti si text a vyřeš následující
úkoly. Tom Twitter
is thirty years old. He lives in a small village called Kennington near 1. Odpověz na otázky.
In __________________________
____________________________
____________________________
_____________________________
_____________________________ Řešení:
|
Poznámky |
typ
úlohy: žák
v textu vyhledá potřebnou informaci a odpoví na otázky
|
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||
Ročník |
5. |
||
|
Produktivní
řečové dovednosti – psaní |
||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-3-01 Sestaví
gramaticky a formálně správně jednoduché písemné sdělení, krátký text a
odpověď na sdělení, vyplní své základní údaje do formulářů. |
||
Indikátor |
CJA-5-3-01.1 Napíše
blahopřání, pohlednici nebo krátký neformální dopis kamarádovi. |
||
Ilustrační úloha |
Doplň
pohlednici z prázdnin. Můžeš se inspirovat tímto obrázkem.
|
||
Poznámky k úloze |
typ
úlohy: žák dopíše pohlednici podle zadání
Správné
řešení posoudí hodnotitel. Doporučená kritéria hodnocení: a)
obsahové
splnění úkolu (tj. doplněné položky jsou smysluplné, případně je jejich smysl
snadno odvoditelný z kontextu), b)
gramatická
správnost. Např. “in Mexico”
(položka 2) vyhovuje obsahovému i gramatickému kritériu, “Mexico” (stejná
položka) by splňovala pouze kritérium obsahové. Položka je taktéž považována
za správnou i v případě pravopisné chyby, která nemění smysl (např.
“swimm every day” – položka 3).
Text
uvedený v pohlednici v kulaté závorce je ilustrační, aby žák úlohu
splnil stačí za “because” uvést jeden důvod. |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
|||
Ročník |
5. |
|||
|
Produktivní
řečové dovednosti – psaní |
|||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-3-01 |
|||
Indikátor |
CJA-5-3-01.2 |
|||
Ilustrační úloha |
Přečti si Petrův e-mail. Poděkuj mu
a odpověz, že přijdeš.
|
|||
Poznámky k úloze |
typ
úlohy: žák stručně
odpoví na e-mail, poděkuje a přijme pozvání Správné
řešení posoudí hodnotitel. Doporučená kritéria hodnocení: a)
obsahové
splnění úkolu (poděkování a přijetí pozvání), b)
stylistická
správnost (oslovení a podpis, event. závěrečný pozdrav), c)
gramatická
a pravopisná správnost (pořádek slov, základní interpunkční pravidla – např.
tečka za oznamovací větou, psaní velkých písmen). Největší význam je
přitom přikládán obsahovému kritériu. Drobné formální nedostatky, které
nemají vliv na obsahové splnění úkolu (např. “com” místo “come”), neznamenají
ztrátu bodů. Možné řešení: Dear
Peter, Yes,
I can come. Thank you. (I am very happy.) Kim |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||
|
Produktivní
řečové dovednosti – psaní |
||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-3-01 Sestaví
gramaticky a formálně správně jednoduché písemné sdělení, krátký text a
odpověď na sdělení, vyplní své základní údaje do formulářů. |
||||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-3-01.3 Vyplní osobní údaje ve formuláři. |
||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Doplň informace o sobě.
|
||||||||||||||||||
Poznámky |
typ
úlohy: žák vyplní
formulář Správné
odpovědi posoudí hodnotitel. Doporučená
kritéria hodnocení: Sledováno
je především obsahové kritérium s tím, že položka je obsahově splněna i
v případě pravopisné nebo jiné formální chyby, která nebrání porozumění,
např. odpověď “swim” k položce “I like”. Lze předpokládat, že u položky
“Birthday” budou žáci nepřesně uvádět celé datum svého narození - i v tom případě je odpověď přijatelná,
neboť obsahové kritérium je naplněno. |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
5. |
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-3-02 Reprodukuje
písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace |
Indikátor |
CJA-5-3-02.1 Písemně
převypráví jednoduchý obsah textu s pomocí obrázku nebo osnovy. |
Ilustrační úloha |
Přečti
si text . Napiš
5 vět o tom, co dělá Ann každé ráno. Obrázková osnova Ti pomůže. Ann gets up at |
Poznámky k úloze |
tp úlohy
1: Žák doplní
vynechaná slova do rámečků podle obrázkové osnovy. typ
úlohy 2. žák popíše
v jednoduchých kladných větách činnosti podle obrázkové osnovy. Správné
řešení posoudí hodnotitel. Obměna:
např. I get up at |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-3-02 Reprodukuje
písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace |
||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-3-02.2 Shrne písemně jednoduchý obsah krátké slyšené konverzace. |
||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Poslouchej.
Co umí James dělat? Označ, co umí (√) a co neumí (x).
Napiš o Jamesovi 6 vět.
………………………………………………………………………………… Tapescipt: In the
afternoon, James does some art. He can draw horses and other animals. He draws
with his left hand. His sister practises her German. She likes German. James
can’t speak German. He only speaks English.” |
||||||||||||||
Poznámky |
Řešení:
typ
úlohy: Na základě
poslechu audionahrávky žák doplní tabulku, na základě které napíše 6 vět. Správné
řešení posoudí hodnotitel. Předpokládáme,
že žáci si nejsou schopni vypsat důležité informace jen na základě poslechu.
Doplnění tabulky bude bráno jako pomocný krok. Hodnotitel hodnotí jen
produkovaný text. Produkovaný text může obsahovat i údaje neobsažené
v tabulce. Např. o Jamesově sestře. Text:
vlastní |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
5. |
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-3-03 Obměňuje
krátké texty se zachováním smyslu textu. |
Indikátor |
CJA-5-3-03.1 Svými slovy
vyjádří smysl textu. |
Ilustrační úloha |
Přečti si krátký text. Kde se
rozhovor odehrává? Peter: Hey, look! These T-shirts are really cool. Daniel: What? I’m sorry. I don’t understand – what
does “cool” mean? Peter: Oh, it means “great”. Assistant: Good
morning. Can I help you? Peter: Yes, can I have a T-shirt, please? Assistant: Yes, of
course. What colour do you want? Peter: Black, please. Assistant: Small,
medium or large? Peter: Have you got a small one? Assistant: Yes, we
have. Daniel: Small! Is it for you? Peter: No, it ´s for Sue. It’s her birthday on Wednesday. |
Poznámky |
typ
úlohy: Žák napíše
kde se rozhovor odehrává Možnosti správných odpovědí In
the shop/ at the shop; a shop; the shop; clothes shop; shop (chybějící
předložka nebo člen není na závadu) Správné
odpovědi posoudí hodnotitel. |
2.stupeň
(9.ročník)
UČIVO
(slouží ke specifikaci obsahu a rozsahu očekávaných výstupů nebo
indikátorů)
Typy textů[2]
oslovení, pozdrav, reakce na oslovení, přivítání,
představování, omluva, reakce na omluvu, poděkování a reakce na poděkování,
prosba, formální a neformální žádost, návrh a nabídk, zpráva, přání,
souhlas/nesouhlas, telefonování, osobní dopis, email, formulář, dotazník,
detailní popis osoby, věci a události, příkaz, zákaz a rada, recept, referát,
ilustrovaný příběh, komiks, adaptované literární dílo
Tematické okruhy
domov,
rodina, bydlení, škola, volný čas a zájmová činnost, kultura, sport, péče o
zdraví, pocity a nálady, vnitřní a vnější charakteristika člověka, různé
stravovací návyky, město, nákupy a móda, příroda a životní prostředí, počasí,
člověk a společnost, volba povolání, moderní technologie a média, zeměpisné
údaje, cestování, problémy mládeže
Slovní zásoba ve vztahu
k tematickým okruhům
Jazykové prostředky
- fonetický přepis slov, základní pravidla výslovnosti
větných celků a hlásek, frázování, slovní a větný přízvuk, výška a síla
hlasu, tempo řeči; fonetická transkripce
- člen určitý a neurčitý, abstraktní podstatná jména, stupňování přídavných jmen, pořadí rozvíjejících přídavných jmen, zájmena (osobní, přivlastňovací,
ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá a jejich složeniny), číslovky (řadové),
příslovce (neurčitá), tvoření a stupňování příslovcí, předložky místa a času, spojovací
výrazy
- slovesné časy – přítomný prostý, průběhový, minulý prostý,
průběhový, vyjadřování budoucnosti, předpřítomný čas prostý, modální slovesa,
rod činný a trpný, podmiňovací způsob, základní slovesné vazby
- stavba věty, druhy vět dle postoje mluvčího (tvorba otázek a záporu)
- pravopis – psaní malých
a velkých písmen, dělení slov, pravidla interpunkce
Poznámky:
3)
Očekávané výstupy z RVP ZV, které jsou rozpracovány do
jednotlivých indikátorů, jsou vyznačeny tučným písmem.
4)
Netestovatelné
očekávané výstupy z RVP ZV včetně rozpracovaných indikátorů
jsou vyznačeny odlišnou barvou.
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
9. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-1-02 |
Indikátor |
CJA-9-1-02.1 |
Ilustrační úloha |
Přečti si text a potom odpověz na otázky. It
was half past eight in the morning.
The telephone rang and Mary went to
answer it ´
Hello, who´s there?´ she asked. ´
It´s me – Peter.´ Peter
was a friend of Mary´s eight-year-old brother, Johnny. ´Oh,
hello, Peter. What do you want?´ said Mary. ´
Can I speak to Johnny?´ ´No,´
said Mary, ´you can´t speak to him now. He is busy. He is getting ready for school. He is eating his
breakfast. Grandmother is combing his hair. Our sister Jane is under the
table, putting his shoes on. Mother is getting his books and putting them in
his school bag. Goodbye, I´ve got to go now. I have to hold the door open.
The school bus is coming.´ a.
What
time was it at the beginning of this story? ……………………………………………………………………………………… b.
Who
was Peter? ……………………………………………………………………………………… c.
What
was Johnny doing? ……………………………………………………………………………………… d.
What
was Jane doing? …………………………………………………………………………………….. |
Poznámky k úloze |
Správné
řešení: a.
(It
was) half past eight (in the morning) b.
Johnny´s
friend. c.
Johny
was getting ready for school./ He was eating breakfast. d.
Jane
was putting his shoes on. Popis
jednoduchého textu je uveden v obecné charakteristice materiálů
doporučených k tvorbě úloh. |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
9. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-1-02 Rozumí
obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů
s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a
odpovědi na otázky. |
Indikátor |
CJA-9-1-02.2 V jednoduchých
textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky. |
Ilustrační úloha |
Přečti si text. Potom vypracuj následující úkoly. Dear
Dorothy Thank you
very much for the book on weather. I
am looking forward to reading
it because we are studying climate at
school. On Sunday I met my aunt Annie
and uncle Ben and we had a great time together. We sat
around and chatted for a while, and then we took a walk and saw some of the
interesting sights. We also watched
a Czech film on DVD in the evening. It was very funny! In the
evening we went out for dinner to the new
Chinese restaurant around the corner
but the food wasn´t very good. When
you come to see me next time, we will
have to go somewhere else! See you soon, Peter 1.Napiš, kterou větou Peter: a) kritizoval kvalitu jídla v restauraci .................................................................................................................. b) oznámil Dorothy, co probírají ve škole .................................................................................................................. c) napsal,
co dělal s tetou a strýcem
v neděli večer. .................................................................................................................. 2. Najdi slova v textu, která
mají následující významy: a) wind, temperature, sun, snow, rain ............................. b) places visited by tourists
.............................
c) talked ................................... d ) a place where two streets meet .................................. 3. Proč byl dopis napsán? a) to invite Dorothy to visit Peter b) to say thank you for the book Řešení: 1.
a) ... (but) the food wasn´t very good. b) ...we are studying climate at
school c) We (also) watched a (Czech) film (on DVD
in the evening). 2. a)
weather b) sights c) chatted d)
corner 3. Proč byl dopis napsán? b) to say thank you for the book |
Poznámky |
další
možné typy úloh : odpovědi
na otázky Popis
jednoduchého textu je uveden v obecné charakteristice materiálů
doporučených k tvorbě úloh. |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||||||||||||||||||||
Ročník |
9. |
||||||||||||||||||||
|
Receptivní
řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
||||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-1-02 |
||||||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-9-1-02.3 Pracuje
s autentickými materiály pro vyhledávání a zpracování nových informací,
např. s internetem, encyklopedií. |
||||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Přečti si informace z webové stránky a vyřeš
následující úkoly:
Opening times
The Tower of London is open to visitors throughout the
year
Visitor Information: Opening times
All internal buildings close 30 minutes after the last
admission. 2. Doplň informace a odpověz na otázky. 1. You can´t visit the top floor of
the White Tower 2.
The Tower
of London is open on Sundays a)
in summer
(from – to) .............................. b) in winter (from – to) .............................. 3. How long does it take to see it all? ........................................................................................... 4.
What are the opening hours at
Christmas time? ............................................................................................ Řešení:
|
||||||||||||||||||||
Poznámky k úloze |
Text
převzat z webové stránky http://www.hrp.org.uk/TowerOfLondon/planyourvisit/openingtimes.aspx |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
9. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-1-03 |
Indikátor |
CJA-9-1-03.1 |
Ilustrační úloha |
Nejprve si přečti otázky a možnosti
odpovědí. Potom poslouchej nahrávku a vyber správnou odpověď. Nahrávku
uslyšíš 2x. Mary´s
first job
a) at b) at c) at d) at
a) in a
clothes shop b) at a
hairdresser´s c) in a bank d) at school
a) a
cap b) a
shirt c) trainers d) trousers
a) had
dinner b) danced c) walked d) played
tennis
In 1996, I
got my first job. I was eighteen. I worked from nine in the morning until
eight at night in a fashion shop in It was a
really long day, but a lot of fun. I met my
husband, John, in the shop. He came to buy orange trousers. He looked really
silly in them but he was really funny and so when he asked me for a date, I
said yes. We went dancing at the Roxy, a nightclub near my home. It was
great. Řešení:
|
Poznámky k úloze |
typ
úlohy: žák vybere
správnou odpověď z více možností další
možné typy úloh:
dichotomická úloha, přiřazování správných odpovědí s výběrem, otevřené
úlohy s jednoduchou odpovědí, určení správného pořadí vět či odstavců,
dokončení vět, zápis do formuláře či tabulky |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
9. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-1-03 |
Indikátor |
CJA-9-1-03.2 |
Ilustrační úloha |
Přečti si věty vztahující se
k předpovědi počasí a nabídku odpovědí: true
(pravda) – false
(lež). Potom poslouchej nahrávku a vyber správnou odpověď. Nahrávku uslyšíš
2x. , The Weather Report 1. Tonight
it will be cold. a) True b) False 2.
Tonight it will be windy. a) True b) False 3.
Tomorrow it will be rainy. a) True b) False 4. The
maximum temperature tomorrow will be 20 degrees. a)
True b)
False Script: And finally
the weather forecast. Tonight it will be cold and cloudy in most parts of the
country. The temperature will be around 11 degrees above zero. The wind will
be strong overnight. Tomorrow the
sky will be clear. The day will be sunny and hot all over. The temperature in
the South will reach 23 degrees in the afternoon, but lower in the North. In
the evening it will drop to around 15 degrees but still clear and warm.
That´s all. Good night. Řešení: 1. True 2. True 3. False 4. False |
Poznámky |
typ
úlohy: žák označí,
zda výrok je pravdivý či nepravdivý |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
9. |
|
Receptivní
řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-1-03 |
Indikátor |
CJA-9-1-03.3 |
Ilustrační úloha |
Poslouchej a označ, ve kterém rozhovoru je užit
formální jazyk (např. s vyučujícím) a ve kterém neformální (např. při
rozhovoru doma). Nahrávku uslyšíš 2x. Rozhovor 1: a) formální b) neformální Rozhovor 2: a) formální b) neformální Script
1: Malcolm:
Hey, Mum. Mother:
Yes, Malcolm, what is it? … I´m in a bit of a hurry. Malcolm:
You know there´s a new nightclub opening in town. Mother:
No, I don´t. Malcolm:
Well, it´s going to be fantastic. Everyone´s going to the opening night on Saturday. Is it OK
if I go? Mother:
But your gran´s staying with us this weekend.
Can´t you go another time? Malcolm:
But it´s a special occasion. Mum, … and everybody else is going. Mother:
Oh, all right … I´ll let you go, if you don´t come back too late. Script
2: Andrea:
Excuse me, Mrs. Moor? Teacher
(woman): Yes, Andrea. Andrea:
Would it be all right if I brought you my project next week? Teacher:
You´ve had an extra week already. Andrea:
No, I haven´t and I´ve had a cold all week. Teacher:
OK, but make sure you give it to me on Monday morning. Řešení: 1. b 2. a |
Poznámky k úloze |
|
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||||
Ročník |
9. |
||||
|
Receptivní
řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-1-04 Odvodí
pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu |
||||
Indikátor |
CJA-9-1-04.1 V jednoduchých
textech rozumí významu klíčových slov. |
||||
Ilustrační úloha |
Přečti si text a vyřeš následující
úkoly. Blackbeard
was a famous English pirate. He and his friends attacked many ships in the
Carribean Sea between 1716 and 1718. Blackbeard
was the most dangerous pirate of all. He was a tall man with a big, black
beard and he always carried guns and knives with him. He was a very
frightening man. The stories about him say he had fourteen wives. He also had four ships. The most famous of
these was the Queen Anne´s Revenge. From this ship he and his men attacked
other ships and stole foot, gold and guns. British soldiers tried very hard
to catch him, but it was difficult. Then, in
1718, the Governor of Virginia promised to give Lieutenant Richard Maynard
and his men money if they could kill Blackbeard. When they met him, they shot
him, cut off his head and threw his body into the sea. However, his treasure
was never found. In fact even today, people are still looking for
Blackbeard´s treasure. 1.
Najdi v textu slova opačného
významu
2. Které
slovo z textu znamená: hair on the face
................................................................... a married woman
............................................................... pistols, rifles,
revolvers........................................................ gold, coins, jewellery
............................................................ Řešení:
|
||||
Poznámky |
typ
úlohy č.1: žák vybere z textu slova opačného významu typ
úlohy č.2 : žák
najde v textu správná slova typ
úlohy č.3: žák najde nesprávně napsané slovo, které
mění význam sdělení další
možné typy úloh: odpovědi na otázky, výběr z odpovědí
zdroj
textu: New Project
Communicative Ativities, OUP 2006
(text zkrácen a upraven) |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
||||||
Ročník |
9. |
||||||
|
Produktivní řečové dovednosti - psaní |
||||||
Očekávaný |
CJA-9-2-01 |
||||||
Indikátor |
CJA-9-2-01.1 |
||||||
Ilustrační úloha |
Jsi na prázdninách. V emailu uveď následující
informace: ·
místo
svého pobytu, ·
s kým
cestuješ, ·
jak
ti chutná jídlo, ·
jaké
je počasí, ·
co
děláš.
Možné
řešení: It´s great
here in Croatia. I´m here with my parents and my sister. The weather
is beautiful. It’s very sunny. We´re
staying in a hotel near the
sea. I love
seafood here. We go swimming and snorkelling every day. We go for a
walk every evening. Love, XYZ |
||||||
Poznámky |
typ
úlohy: žák napíše
email dle instrukcí další
možné typy úloh: volné
psaní dopisu nebo pohlednice z prázdnin, dopis (email) o novém (případně
nejlepším) kamarádovi nebo o rodině,na téma škola nebo koníčky. Správné
řešení posoudí hodnotitel. Kritéria hodnocení: 1. Splnění zadání 0 - 3 body (3 – všechny body zadání jsou zmíněny. 2 – většina bodů je zmíněna, 1 – většina bodů není zmíněna, 0 – body nejsou zpracovány) 2. Slovní zásoba a pravopis 0 - 3 body (3 – vyskytuje se málo chyb a pouze chyby, které neztěžují porozumění, 2 – chyby ojediněle ztěžují porozumění, 1 – chyby ve větší míře ztěžují porozumění, 0 – chyby brání porozumění) 3. Gramatika 0 - 3 body (3 – vyskytuje se málo chyb a pouze chyby, které neztěžují porozumění, 2 – chyby ojediněle ztěžují porozumění, 1 – chyby ve větší míře ztěžují porozumění, 0 – chyby brání porozumění) Celkem: 9 bodů |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||
Ročník |
9. |
||
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-2-02 Písemně,
gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty. |
||
Indikátor |
CJA-9-2-02.1 Na
základě výchozího textu napíše několik vět o sobě. |
||
Ilustrační úloha |
Přečti si inzerát, ve kterém Peter
hledá kamaráda/kamarádku k dopisování na internetu.
|
||
Poznámky k úloze |
Typ
úlohy: žák tvoří krátké sdělení (inzerát) o sobě a
svých zálibách na základě vzorového textu a dané osnovy. Popis
jednoduchého textu je uveden v obecné charakteristice materiálů
doporučených k tvorbě úloh. Zdroj
textu: upravený text (New Opportunities Elementary,
Students´ Book, Pearson/Longman 2008) Správné
řešení posoudí hodnotitel. Kritéria hodnocení: 4.
Splnění zadání 0 - 3 body (3 – všechny body zadání
jsou zmíněny. 2 – většina bodů je
zmíněna, 1 – většina bodů není zmíněna, 0 – body nejsou zpracovány) 5.
Slovní zásoba a pravopis 0 - 3 body (3 – vyskytuje se málo chyb a pouze chyby, které
neztěžují porozumění, 2 – chyby ojediněle ztěžují porozumění, 1 – chyby ve
větší míře ztěžují porozumění, 0 – chyby brání porozumění) 6.
Gramatika 0 - 3
body (3 – vyskytuje
se málo chyb a pouze chyby, které neztěžují porozumění, 2 – chyby ojediněle
ztěžují porozumění, 1 – chyby ve větší míře ztěžují porozumění, 0 – chyby
brání porozumění) Celkem:
9 bodů |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
||||||||||||||||||
Ročník |
9. |
||||||||||||||||||
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-2-02 |
||||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-9-2-02.2 Písemně
reaguje na krátké sdělení obsahující otázky. |
||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Přečti si email od anglicky
mluvícího kamaráda, který pobývá v naší zemi.
Napiš kamarádovi email, ve kterém odpovíš
na otázky.
Možné řešení. Hi Rob, Of course
you can bring a friend. The party starts at about 7 p.m. We´re having a
barbecue at my house. You don´t have to bring anything – but some sausages would
be great. |
||||||||||||||||||
Poznámky |
typ
úlohy: žák sestaví
jednoduché písemné sdělení (email) jako reakci na krátké písemné sdělení
obsahující otázky týkající se známého tématu. Uvedená
ilustrační úloha je založená na volném psaní. Úloha je usnadněna tím, že žák
reaguje na otázky. Správné
řešení posoudí hodnotitel. |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
Ročník |
9. |
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-2-03 Stručně
reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace. |
Indikátor |
CJA-9-2-03.1 Písemně shrne
hlavní myšlenky jednoduchého a krátkého textu nebo konverzace. |
Ilustrační úloha |
Přečti si rozhovor a napiš šest vět
o Petrovi a jeho rodině. Anna Hello?
This is Anna Vanek. Peter Hi,
Anna. This is Peter from London. How are you? Anna Peter!
It´s great to hear from you. I´m fine. How are you? Peter We´re
all fine. My sister Sonia isn´t here but she sends her best wishes. You know,
it´s her first day back at university. Anna That´s
great. When are you going to visit us here, in Prague? Peter Well,
I´m phoning about that. How about next month? I can take two weeks´ holiday in November. Anna That´s
fine. We could go sightseeing every day. I know you are
interested in history and arts. Peter That
sounds fantastic! I´ve never been to Prague. I´m looking forward to my visit. 0
Peter is from London. 1 …………………………………………………………………………….. 2 …………………………………………………………………………….. 3 …………………………………………………………………………….. 4 …………………………………………………………………………….. 5 …………………………………………………………………………….. 6 ……………………………………………………………………………. Možné
řešení: Peter is
from London. He´s got a friend in Prague. Her name´s Anna Vanek. He´s got a
sister. Her name is Sonia. She studies at university. Peter is going to visit
Anna in Prague. He can take two weeks´ holiday in November. He´s interested
in history and arts. He´s never been to Prague. |
Poznámky |
typ
úlohy: žák shrne
v krátkých větách to, co se z rozhovoru dozvěděl o Petrovi a jeho
rodině další možné
typy úloh: žák
shrne hlavní myšlenky slyšeného jednoduchého textu nebo konverzace. Popis
jednoduchého výchozího textu je uveden v obecné charakteristice
materiálů doporučených k tvorbě úloh. Zdroj
textu: upravený text (New Opportunities Elementary,Language Powerbook,
Pearson/Longman 2008) Správné
řešení posoudí hodnotitel. Kritéria hodnocení: 7. Vyjádření myšlenek 0 - 6 bodů (1 bod za správnou myšlenku) 8. Slovní zásoba a pravopis 0 – 6 bodů (1 bod za každou větu, pokud chyby ve slovní zásobě a pravopisu neztěžují porozumění) 9. Gramatika 0 - 6 bodů (1 bod za každou větu, pokud chyby v gramatice zásadním způsobem nemění myšlenku) Celkem: 18 bodů
|
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
|||||||||
Ročník |
9. |
|||||||||
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
|||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-2-04 |
|||||||||
Indikátor |
CJA-9-2-04.1 |
|||||||||
Ilustrační úloha |
Přečti si tento krátký vzkaz od
kamaráda. Některá slova jsou nečitelná.
Možné
řešení: Thanks for
your invitation. I´d love to come but some words in the note are difficult to
read. I have a few questions. Where is the film on? What time is the
film on? How much are the tickets? When can we see the film? See you. XYZ |
|||||||||
Poznámky k úloze |
typ
úlohy: žák odpoví
na vzkaz dle zadání další
možné typy úloh:
žák reaguje na inzerát nabízející k prodeji sportovní vybavení, např.
lyže, sportovní tašku, kolečkové brusle. Požádá o informace, které se
v inzerátu nedozvěděl (popřípadě si domluví schůzku). Správné
řešení posoudí hodnotitel. Kritéria hodnocení: 1. Splnění zadání 0 - 3 body (3 – všechny informace jsou vyžádány. 2 – většina informací je vyžádána, 1 – většina informací není vyžádána, 0 – informace nejsou vyžádány)
Celkem: 9 bodů |
Vzdělávací obor |
Anglický
jazyk |
|||||||||
Ročník |
9. |
|||||||||
|
Produktivní
řečové dovednosti - psaní |
|||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-9-2-04 |
|||||||||
Indikátor |
CJA-9-2-04.2 |
|||||||||
Ilustrační úloha |
Jsi o prázdninách v Anglii na
jazykovém kurzu. O víkendu chceš hrát
tenis. Napiš anglickému kamarádovi Samovi email a požádej ho zdvořile
o zapůjčení rakety a tenisových míčků. Poděkuj mu za pomoc.
Možné
řešení: This
weekend I´ve got a tennis game but I haven´t got a tennis racket. Could I
borrow yours, please? I also need tennis balls. Have you got any? Thanks for
your help. XYZ |
|||||||||
Poznámky k úloze |
typ
úlohy: žák napíše
zdvořilou žádost o zapůjčení sportovního vybavení. další
možné typy úloh: volné
psaní – žádost o zapůjčení knihy,
fotoaparátu, helmy, mapy, atd. Správné
řešení posoudí hodnotitel. |
[1] Všechny uvedené typy
textů jsou přiměřené úrovni A1 a odpovídají věkové kategorii žáků. Jsou zde
uvedeny takové typy textů, které se týkají specifických komunikačních situací.
Základní typy textů, které jsou obsaženy v indikátorech, např. otázka, odpověď,
dialog, zde uvedeny nejsou. S těmito typy textů se operuje ve větné
skladbě, proto se mohou také objevit v jazykových prostředích.
[2] Všechny uvedené typy
textů jsou přiměřené úrovni A2 a odpovídají věkové kategorii žáků. Jsou zde
uvedeny takové typy textů, které se týkají specifických komunikačních situací.
Základní typy textů, které jsou obsaženy v indikátorech, např. otázka,
odpověď, dialog, zde uvedeny nejsou. S těmito typy textů se operuje ve
větné skladbě, proto se mohou objevit v jazykových prostředích.